Sunday, December 9, 2012

SEMINAR MENCARI PASANGAN PART 1

Alhamdulillah...pade tanggal jummaat 7 disember aku,tiqah,kawan adik die dan adik tiqah sampai ke kuis setelah menempuh jalan yg begitu sukar,dengan jam banget,hujan yang amat lebat banget smpei x nampok jalan,..tapi bile niat tu nak pergi ke arah kebaikan Alhamdulillah Allah mudahkan...aku asik ter lena ja dalam keta.hoho...lepas maghrib, bergegas pi dewan..hmm...ramai banget orang..akhirnya dapat jugok tiket dan masuk ke dalam dewan yg nan indah hehe..

ok aku nak berkongsi ape yang aku dapat dari dua panel yg amat aku minat dan hormati..iaitu us don dan dato dr fadzilah kamsah serta moderator krill(betoi ka eja) dari snar fm...mantap amat..


  • us don memulakan forum dengan bait2 indah dari al-quran iaitu surah az-zariyat ayat49 iaitu Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya kamu mengingati (kekuasaan kami dan mentauhidkan Kami). mesti da biase dengo kan..nak katenye..setiap menda tu mesti ada pasangannya...dan us don pun cakap mana asal perkataan JANTINA??ha teka2...jawapannya iaitu jantan+betina..hahaha..ustak kate napo x letak lepuan?hehehhe.


  •  saidatina Aishah seperti yang kita ketahui seorang insan yang sangat hebat...tapi dia ada 1 ja kekurangan...sikit ja...beliau x pandai masak...manakala isteri nabi yang paling pandai masak adalah safiyah..(kalau salah eja habaq mai nohhh)

  • us don gemar cerita pasal sirah...bes sangat...ada 1 kisah di mana safiyah masakkan makanan untuk nabi...tiba2 aishah nampak makanan tersebut, lalu aishah ambil pinggan berisi makanan tu lalu dilemparkan kerana beliau jeles..heheh...kalau kita yang suami mesti rase nak maroh ye dok..tapi nak katenye nabi ni insan yang sangat sabar masya Allah...baginda kutip satu persatu makanan tu lalu baginda panggil aishah  dan makan sama2...wah romantik kan..betapa romantik dan sabarnye nabi...Allahu..pahtu Aishah rase macam serba salah la beliau camtu tadi..pah ceroh(ape ni haha) kalau kita yg suami ni mesti marah balik..ha kau ni patut aku lempar jauh2 masuk sungai..tapi nabi kate berhikmah ja..nabi cakap balaslah pinggan dengan pinggan,makanan dengan makanan...

  • Dan antara tanda-tanda-Nya (Allah) ialah Dia (Allah) menciptakan untuk kamu isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu cenderung (tenteram) kepadanya, dan dijadikan-Nya (Allah) antara kamu perasaan kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu (terdapat) tanda-tanda bagi kaum yang berfikir..
kemudian turn dato dr fadzilah kamsah pulerr:

  • beliau mulakan slaid dengan kita ni sebagai manusia kena bersyukur...cara nak bersyukur antaranya, 1)buat sesuatu dengan terbaikk 2)doa, maafkan orang lain...beliau sangat tekankan ini,.sebab ni salah 1 cara nak bersihkan hati.. 3)bantu orang.."Allah akan bantu hambanya selagi mana hambanya membantu orang lain dengan ikhlas)"..memang sedebuk debik kena kat aku yang pemalas ni...moga aku sentiasa bawa hadis ni kemana2 ja...mudah2an..

  • pegang dengan hadis ni"kalau kita tertarik pada seorang wanita kerana rupanya, maka cinta kita akan pudar, jika kita tertarik seorang wanita kerana hatinya, maka cinta akan kekal hingga ke akhirat" insya Allah...

  • wajah itu cerminan hati (imam ghazali)
CIRI2 WANITA IDAMAN

  • AHAH ni yg ditunggu2 kan..pertama cantik...cantik tu bukan cantik yg memang cantik...tapi kalau dapat cantik tu pa salahnya...tp cantik yg membawa erti sejuk mata memandang..

  • berakhlak dan beragama.."tidak ada tanggungjawab bagi seorang ayah melainkan memebri nama yang baik2 pada anak2 dan mendidik akhlak baik pada anak..dan beliau pesan jangan lupa baca doa masa tengok cermin..ha google sendiri..usaha la...hehe sebab beliau kata budak2 tadika pung hapai doa ni dalam pelat2 deme mse ni beliau buat gaye baca doa ni gaye budak2 comel haha..dan jangan rase diri ni dah cukup baikkkk...bahayee weii..kate aku ni da cukup baik dahh boleh dok kawengg..sedangkan "kita ni dikira baik bila kita dapat sebut kalimah syahadah bile kita meninggal nanti"

  • kaya

  • keluarga yang baik

  • bijaksana tapi x menunjuk-yang pandai dna tidak memandai2..penting ni...sebab laki kan depa rasa rendah diri dan macam maruah dipijak2 ewah tu ayat..yela jatuh ego bila orang puang ni tunjuk depa lebih pandai dari suami dia...ni ape penerangan dr. aku x ingat pulokk

  • yakin dan bahasa badan menarik..

  • memahami lelaki...

  • tidak terlalu cerewet....beliau cakap ajal maut tu di tangan Alllah...tapi menurut kajian beliau antara sebab lelaki cepat mati,,bile istri banyak cakap..hahaa....perempuan kalau banyak cakap sangat x molek beno...beliau kate banyakkan puji pasangan...insya Allah panjangkan umur sebab semua hormon gembira keluar..endorfin bla bla..dan luang masa peluk pasangan 10 saat..pahtu dr. tiba2 cakap us don peluk dok..kene qada peluk sbb 3 bulan x jmpa wife..hehehe...yela wife ustak kan kat mesir la ni..hehe lwok time ni ustak kire2 kat jari brapa lama dia kena peluk isteri..

  • beri suami apa yang dia nak sebelum suami mintak

  • x terlalu cemburu...ada hadis taw....orang perempuan ni cemburu tanda dia beriman...jadi x salah cemburu cuma kena pada2 la..jangan le over....cemburu ikut cara isteri nabi..manakala lelaki kalau x cemburu tanda dia dayus...mak yus ish3..

  • x canggih sangat..sotifiskated...betoi ka ni eja...cth.."eh yang..i nak tukar jap payung i..x same la dengan kaler kete u..."hahha..canggih beno...x usohle gitu benor..
BERSAMBUNG..........


Comments
0 Comments

0 ngomelan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)