Monday, December 17, 2012

lawak solat part 2

kitorang gelak sakan walaupun adik aku bercerita dengan penuh tanpa perasaan..lalu aku mendesak "oppa cerita la lagi lagi nak lagi"..adik aku pulak terlupa nak cerita gapo...dan akhirnya dia teringat cerita yang im najdi cerita...ceritanya begini...




ada 3 orang mamat nama dia bob,ciko dan ali....satu hari depa duk lepak2 saje..tibe2 lalu pak imam...pak imam tanye "aku x pernah nampak kome ni solat kat masjid.jom la kita jemaah same2"...lalu deme bertiga pon tanpa memikior panjang terus bersetuju untuk solat...baguih depa ni...rock2 tapi dalam hati ade iman..

dan mase solat maghrib tu,...ade deme bereempat je..ish2..pak imam tu pon menawarkan ciko untuk jadi imam..ciko pon tanpa perasaan tampil ke depan untuk jadi imam..lalu dia pon start la solat...baca alfatihah dengan bagus...tiba2 masa part nak baca surah...ciko terdiam begitu lama sekali selama 15 minit...tiba2 ciko berpaling ke belakang dan bertanya pada pak imam..."pak imam,surah ape nak baca??.."ha ha hampeh sungguh si ciko ni.."seraya pak imam dalam hati...

lalu si bob pulak tawarkan diri untuk jadi imam...lalu solat pon bermula dengan bacaan surah alfatihah oleh bob dengan suara parau ala2 ramli sarip..time part surah...bob membacakan surah alkafirun...namun yang anehnya dia asyik mengulang2 part ayat yang ke 3-5...dia duk ulang2 la...syok tu duk ulang2...sampai la dia paling ke belakang dan tanya "pak imam,ape ye lepas tu..??hehe".."ha ha haprak sungguh si bob ni..x blh pakai..haishh"keluh pak imam..


lalu harapan terakhir yang tinggal hanyelah ali...ali pon  ke hadapan menjadi imam...dan akhirnya pak imam dapat menghembuskan nafas kelegaan sebab ali berjaya jadi imam dengan merdunya dan betul bacaan dari awal sampai habis...syukur3 hehehe

dan akhirnya lampu masjid dipadamkan..depa bereempat nak jalan keluar dari masjid...pak imam sempat puji si ali sebab akhirnya dapat jugak jadi imam yang sebeno3nye...lalu ali pon berkata.."he he pak imam,jangan puji lebih3...tu belom saya ambil wudhuk lagi.."

lalu pak imam pon pitam..

TAMAT..



kesimpulannya:nak laksanakan ibadah,perlukan ilmu..hatta ilmu yang kita rasa remeh macam adab dalam tandas pun kita perlu belajar..dan agak2 la kan dalam pemilihan imam..kena menepati beberapa kriteria...ha...itu saje hehe
Comments
0 Comments

0 ngomelan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)