Tuesday, November 27, 2012

kenapa bersusah payah nak buat baik?




Baru-baru ini semasa berprogram di UiTM Selayang, moderator melontarkan soalan kepada saya:

"Mengapa kita perlu bersusah payah menjadi baik?"

Jawapan saya:
"Cuba bayangkan ya bila kita mati dan kemudian dibangkitkan semula, berdiri di had

apan Allah, kemudian Allah tanya: Umurmu yang telah Kuberikan, kau buat apa dengannya? So kalau tak jadi baik, kita nak cakap apa dengan Allah nanti masa itu?"

Kemudian saya terangkan pula bagaimana Allah ini amat detail hisabNya. Hinggakan orang-orang yang derhaka meminta untuk dihidupkan semula agar mereka mampu beramal soleh kerana takutnya mereka selepas melihat azab Allah(ada dinyatakan dalam Surah As-Sajdah) manakala di dalam Aurah An-Naba' ayat yang terakhir, orang kafir hingga berkata: "Alangkah bagusnya kalau aku ini tanah sahaja dulu."

Ya. Usaha jadi baik memang tak mudah. Tetapi sebab Allah yang kita kena jumpa di akhirat nanti, sebab itu kita usaha jadi baik.

Maka, baik susah-susah dahulu, dari menyesal sia-sia di akhirat nanti.





-hilal asyraf-











p/s: haritu pergi bengkel dakwah media bersama akh hilal n us pahrol n akh zahidin..akh hilal ada cakap x salah kopi n pasta tapi ace cube bawah tu buat ulasan dari kita sendiri..jadi aku nak cube try la ni..bukan hape aku kadang malas nak ulas..hehe..ish3..kalau diniatkan semua tu kerana Allah insya Allah x da rasa malas kan..jadi aku nak ulas jugak dari status akh hilal ni..memang betol..dunia ni penuh dengan tipu daya..da banyak ayat quran yang Allah tegaskan bahawa hidup ni permainan ja,senda gurau..tapi ramaii yg tertipu..isk3 bile cakap ni...aku pun turut alpa terkadang tu..dunia ni memang penjara bagi oragn mukmin..penuh dengan keseronokan..tapi tu sume sementara..sebab tu kite kene mujahadah..sebab syurga tu bukan senang2 gitu ja nak dapat masuk.Allah...bile fkir balik...aku ni layak ke salah sorangnya??bile denga 30 minit us don pg td..dia ada habaq..cube muhasabah diri kite ni..dah banyak ka amalan yang aku buat untuk aku masuk syurga nnt??us haron din kalu x silap ka hasan din..us don cita..cukup kah dengan ilmu yang aku beri,ceramah yg ak sampaikan, ubat2an free, perubatan free yg aku bg kt orang ni cukup da ka untuk nak buatkan aku dapat masuk syurga??Allah..sampai gitu sekali...itu orang hebak tu..dah banyak kerja dia untuk islam>??tapi AKU???x semudah tu ja nak masuk syurga dengan goyang kaki ja..muhasabah...
Comments
0 Comments

0 ngomelan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)