Thursday, June 7, 2012

kita kadang cepat menghukum


Saya kasihan melihat seorang lelaki ni.

Lebih dua tahun dia diperkenakan rakannya.
Satu hari, di kemuncak sabarnya, dia meletus.

Terus dia dicop kurang ajar.
Seakan-akan, 2 tahun lebih kesabarannya itu tidak pernah ada.

Manusia memang begitukah zalimnya?
----------------------------------------
Kadangkala, ramai orang tidak mahu jadi orang yang lurus adalah kerana orang yang lurus memang mudah dimanipulasikan dan dipijak.

Ditambah dengan masyarakat yang pantas menghukum, maka siapa 'hukum' siapa dulu, dia akan menang. Kerana masyarakat akan pantas menghukum ikut hukumannya.

"Kurang ajar betul dia tu. Tengking-tengking aku." Semua orang pun ikut marah.

Sedangkan, tak ada yang tahu, sebelum dia kena tengking tu, dia dah 2 tahun lebih zalim pada orang yang menengking


copy: hilal asyraf

p/s:betul sangat status ni..kadang kite penat jage hati orang...sampai hati sendri x terjage...dan sampai 1 mase tu kite akan rase penat sangat jage hati orang..sedang hati kite merane sangat..waktu tu Allah lah tempat mengadu terbaik...apepon Allah itu maha mendengar..Allah..betul kadang orang x mahu jadi lurus sangat takut dipijak..tu la pentingnye kite sentiase baek sangke dengan orang...jgn kerane 1 keburukan je kite terus nak hukum orang tu...padahal baru sekali die buat silap kite terus nak hukum...Allahuabar...kesian sangat...apepon aku cakap ni untuk diri sendiri terutamnya...muhasabah..muhasabah...maaf kalau berbelit ayat...huuhu
Comments
0 Comments

0 ngomelan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)