Thursday, May 31, 2012

oh kampungku



pada tanggal sabtu yang lalu arakian aku sampai di bumi batu caves yang hening permai, aku dikejutkan dengan satu berite..ceh!terkezut le sangat..aku harus pulang ke kampong bagi aktiviti kemasyarakatan yakni gotong meroyong..nak dikatekan aku tulis entry ni sebab aku nak cerite pasal kampung aku nan indah permai..


erkk silap ni bukan kampung..ni masjid besi


ha..ni la kampung aku nan permai di melake..

nak dijadikan ceghite..aku ade due kampung...se kampung kat kedah belah ayah aku nun..se kampung di melake belah mak..

kampung aku di melake ni dulu kayu...ade serrambi..serambi tu le tempat kami sepupu sepapat maen galah panjang..maen saidina..jutawan solat terawikh,makan sesame,tengok tv time rayer...rindunyee kenangan tu..seronok taw zaman dulu2..korang mane bes ..(ckp dengan sape tah)..zaman korang le ning. sebok dengan fb ipad psp amende tah lagi..zaman dulu teramat le sronok..sekarang kalau cakap ting ting korang mane tahu,..ptuihh(tetibe bengang)..seronok ngat kampung yang dulu ade laman luas..ade pokok ni ha



pokok morning glory tah amende tah

aku suke petik bunge ni pahtu letak kat celah tlinge(ha kome musti penah buat le tu)..pahtu malam rayer maen lawan mercun dengan kampung bawah...kampung bawah x adil maen meriam kami mane le mampu nak maen meriam bagai...setakat mercun koboi le paling hebak...taw dak mercun koboi..ak da google tapi x keluar lak imej nampak sangat x femes mercun ni tapi bes woo.die ade tali pahtu kite kene pusing2kan then keluar api..pusing cam ala gaye koboi gitu aha...memang bes..pahtu mesti maen kapal kertas bile hujan..lawan kapal sapa paling bertahan dalma ayor,..pahtu maen baling selipar..isk isk (sambil sebak) sedih sebab sekarang x dapat maen dah..suma dah besor gajoh.. eh jap x nak cerite lagi yang ni..ape lagi kenangan kampung dedulu?hmm

tapi zaman le ning..suma da beso da kawen..bile terjumpak ja segan silu gitu..dulu boleh maen kejo2..yang aku ingat raye bile tah aku sorang je budak atas umur yang join budak bawah umur maen bunge api dan mercun mercun pon maen yang macam countdown tu..x berape mencabor benor le..isk isk..zaman da beruboh...tapi memang pon..bile da besor x seronok..hubuungan silaturahim tu da mcam renggang...sebab kadang2 bile balik kg orang tu x balik pulok..bile lame x bersue..segan2 gitu nak sembang..ape orang kate awkward..ha...tapi tu la..

nak dijadikan cerite mase gotong royong tu...ak terimbau le kenagaan..sambil ditolong oleh sepupu cilik aku..deme ni rajen..adek beradek..yg si anis tu kepoh betol tapi comel n rajen haha..depe tolong aku sapu2 sampoh angkat barang ..aku da rope mokcik da..membebel2 kat depe...




sebenonye point aku nak cakap laen la suasane kampung melake ni dulu n sekrang...dulu meriah sangat dengan suare riang tawe riang gumbire kanak2...excited blk kg sebab ade baby comel...leh jumpe spupu gosip2 pasal masak2..makan same2..gado2...tapi sekarang sunyi sangat(sambil bunyi angin dengan ade daun kering)....kalu ade yang balik tapi singgah kejap ja..mase raye je time boleh sembang kejap..hmm..pastu nenek moyang da meniggal...x de sape kat kampung...rase sedih pulak dah..tah..laen la suasanye..sedih asyik sedih je aku ni syok sendiri hhehe

apepon sayangilah kampung anda..berbaktilah pada nenek dan atuk jike ade...hubungkan silaturahim walau da besor..bbanyak cerita di sekeliling tentang keluarga yang berpecah belah...adik beradik saling bergaduh...sedih sangat...selame ni tengok ja dalam drama tapi bile terjadi di alam realiti rase macam laen..moge tidak menimpa kepada kami sekeluarga amin...buat kawan2 serta diri juga kalau keluarga mak ayah kite ade yang mengalami konflik keluarga...same2 kite doakan kesejahteraan keluarga mereka..kadang2 mungkin x dapat nak sumbang dari segi solusi atau kos ke...tapi kita cuba dengan mendoakan...insya Allah^^

jamban yang banyak berjase pada warga kampung ku

da rope hutan khatulistiwa doh

haha nenek
                                


Comments
0 Comments

0 ngomelan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)