Thursday, May 31, 2012

oh kampungku



pada tanggal sabtu yang lalu arakian aku sampai di bumi batu caves yang hening permai, aku dikejutkan dengan satu berite..ceh!terkezut le sangat..aku harus pulang ke kampong bagi aktiviti kemasyarakatan yakni gotong meroyong..nak dikatekan aku tulis entry ni sebab aku nak cerite pasal kampung aku nan indah permai..


erkk silap ni bukan kampung..ni masjid besi


ha..ni la kampung aku nan permai di melake..

nak dijadikan ceghite..aku ade due kampung...se kampung kat kedah belah ayah aku nun..se kampung di melake belah mak..

kampung aku di melake ni dulu kayu...ade serrambi..serambi tu le tempat kami sepupu sepapat maen galah panjang..maen saidina..jutawan solat terawikh,makan sesame,tengok tv time rayer...rindunyee kenangan tu..seronok taw zaman dulu2..korang mane bes ..(ckp dengan sape tah)..zaman korang le ning. sebok dengan fb ipad psp amende tah lagi..zaman dulu teramat le sronok..sekarang kalau cakap ting ting korang mane tahu,..ptuihh(tetibe bengang)..seronok ngat kampung yang dulu ade laman luas..ade pokok ni ha



pokok morning glory tah amende tah

aku suke petik bunge ni pahtu letak kat celah tlinge(ha kome musti penah buat le tu)..pahtu malam rayer maen lawan mercun dengan kampung bawah...kampung bawah x adil maen meriam kami mane le mampu nak maen meriam bagai...setakat mercun koboi le paling hebak...taw dak mercun koboi..ak da google tapi x keluar lak imej nampak sangat x femes mercun ni tapi bes woo.die ade tali pahtu kite kene pusing2kan then keluar api..pusing cam ala gaye koboi gitu aha...memang bes..pahtu mesti maen kapal kertas bile hujan..lawan kapal sapa paling bertahan dalma ayor,..pahtu maen baling selipar..isk isk (sambil sebak) sedih sebab sekarang x dapat maen dah..suma dah besor gajoh.. eh jap x nak cerite lagi yang ni..ape lagi kenangan kampung dedulu?hmm

tapi zaman le ning..suma da beso da kawen..bile terjumpak ja segan silu gitu..dulu boleh maen kejo2..yang aku ingat raye bile tah aku sorang je budak atas umur yang join budak bawah umur maen bunge api dan mercun mercun pon maen yang macam countdown tu..x berape mencabor benor le..isk isk..zaman da beruboh...tapi memang pon..bile da besor x seronok..hubuungan silaturahim tu da mcam renggang...sebab kadang2 bile balik kg orang tu x balik pulok..bile lame x bersue..segan2 gitu nak sembang..ape orang kate awkward..ha...tapi tu la..

nak dijadikan cerite mase gotong royong tu...ak terimbau le kenagaan..sambil ditolong oleh sepupu cilik aku..deme ni rajen..adek beradek..yg si anis tu kepoh betol tapi comel n rajen haha..depe tolong aku sapu2 sampoh angkat barang ..aku da rope mokcik da..membebel2 kat depe...




sebenonye point aku nak cakap laen la suasane kampung melake ni dulu n sekrang...dulu meriah sangat dengan suare riang tawe riang gumbire kanak2...excited blk kg sebab ade baby comel...leh jumpe spupu gosip2 pasal masak2..makan same2..gado2...tapi sekarang sunyi sangat(sambil bunyi angin dengan ade daun kering)....kalu ade yang balik tapi singgah kejap ja..mase raye je time boleh sembang kejap..hmm..pastu nenek moyang da meniggal...x de sape kat kampung...rase sedih pulak dah..tah..laen la suasanye..sedih asyik sedih je aku ni syok sendiri hhehe

apepon sayangilah kampung anda..berbaktilah pada nenek dan atuk jike ade...hubungkan silaturahim walau da besor..bbanyak cerita di sekeliling tentang keluarga yang berpecah belah...adik beradik saling bergaduh...sedih sangat...selame ni tengok ja dalam drama tapi bile terjadi di alam realiti rase macam laen..moge tidak menimpa kepada kami sekeluarga amin...buat kawan2 serta diri juga kalau keluarga mak ayah kite ade yang mengalami konflik keluarga...same2 kite doakan kesejahteraan keluarga mereka..kadang2 mungkin x dapat nak sumbang dari segi solusi atau kos ke...tapi kita cuba dengan mendoakan...insya Allah^^

jamban yang banyak berjase pada warga kampung ku

da rope hutan khatulistiwa doh

haha nenek
                                


bulan jun menjelma aha


berdebor menanti bulan jun hehehe poyos

Sunday, May 27, 2012

pilihanraya mesir






Kenali siapa Dr. Mohamad Mursi (calon Presiden Mesir)


1. Beliau, isteri dan 5 anaknya menghafaz al-Quran (Pemimpin yang dekat dengan al Quran cenderung membuat kebaikan)



2. Beliau berjanji untuk melaksanakan syariat Islam (janji dengan nama Allah dan dihadapan rakyat Mesir) 

3. Beliau pernah mengajar di 5 buah universiti antarabangsa 

4. Beliau menulis pelbagai artikel diterbitkan oleh NASA

5. Beliau tidak mencalonkan dirinya untuk jawatan tetapi dipilih oleh majlis syura. (kebanyakan pemimpin sekarang merebut jawatan) 

6. Beliau memperolehi sokongan dari pergerakan cendikiawan terbesar Mesir iaitu Islamic Legitimate Body of Rights and Reformation

7. Beliau satu-satunya calon yg berdiri di belakangnya parti politik terbesar Mesir iaitu Perti Kebebasan dan Keadilan 

8. Beliau calon yang berdiri di belakangnya Jamaah Islam terbesar di dunia iaitu Jamaah Ikhwan Muslimin.

9. Beliau jutawan memiliki projek pembangunan yang mengabungkan 1000 orang pakar dalam semua bidang kepakaran.

Sumber dari: Pilihanraya Mesir

Saturday, May 26, 2012

bercakap tapi enggak buat hmmm






Ramai antara kita yg pernah memberi nasihat kepada kawan-kawan ketika kesusahan, menenangkan hati mereka dan sedekahkan mereka senyuman.


Namun, apabila kita ditimpa kesusahan, kita yg tukang memberi nasihat ini gagal menasihatkan diri kita, dan biasanya memerlukan pihak ketiga utk menyampaikan nasihat yg sama balik kpd kita.

Jika anda adalah salah seorg di atas, ini bermaksud kebanyakan nasihat yg dtg drpd anda, hanyalah dr mulut dan tidak dipraktikkan dalam kehidupan. Jiwa anda masih tidak selari dgn jasad kurniaan Allah, dan minda masih tidak dpt membezakan realiti dgn bisikan syaitan.

Jgn jadi org yg pandai menasihat tetapi sendiri tidak pernah mengikuti nasihat sendiri... itu adalah mirip ciri-ciri munafik.

Ingatlah pd Allah, sentiasa pastikan minda berada di 'masa kini', sekiranya ia melayang, cari sesuatu kerja berfaedah utk dilakukan. Dan SENYUM di mana-mana shj anda berada. 

Sedikit petua utk dikongsikan bersama: Pandanglah cermin dan senyum pd diri sekali-sekala ketika minda melayang, inshaAllah minda akan kembali ke masa kini.

Wednesday, May 23, 2012

cantiknye kamu







Ambillah masa yang banyak untuk bersiap sebelum keluar bilik. 'Tutup' biar sempurna. Stokin, stongan, biasalah.. kita memang banyak aksesori. Insya Allah, semoga kita berjaya mencemburui bidadari syurga. Jom jadi solehah!!


status fesbuk: nad

Sunday, May 20, 2012

exam duniaaa



assalamualaikum...hoho tiba-tiba rasa nak menulis...sebenonye aku tengah menghapai untuk exam arab hari selase ni...fuhh..lame dah x menghapai camni sem lepas ade jugak kene hapai...tapi teringat pulak kenangan hapai stam dan i'dadi dulu...rase macam senang je..mungkinkah zaman mude otak masih banyak neuron??tetibe..mungkin hati masih x kotor sangat dihinggapi maksiat time tu...ishh mandei2 je..siape aku nak kate diri sendiri suci dari maksiat..hanye Allah je tahu..tapi macam x percaye pulak penah amik exam stam idadi thanawi dulu n dapat jayyid jiddan alhamdulillah...rindu zaman tu..zaman semangat hafal arab..bile da masuk maktab ni rase macam dah pudar...minat kat arab pon da hilang..sedihnye...arab tetap number one untuk aku..sayang arab....teringat us shuah ustaz mahama..rindunye...apepon sebenonye ilmu tu ibarat cahaye...so cahaye x kan masuk pade hati yg gelap penuh maksiat..astaghfirullah...janganlah kau hijab hati kami dari terima ilmumu ya Allah...moge Allah mudahkan urusangku dan kawang-kawang hehhe...




X SABO BALIK RUMAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Saturday, May 19, 2012

pesan untuk diri yang sensitippp


KAlau kita terlalu sensitif dan cepat kecil hati selalunya kita kurang yakin diri dan tiada fokus tepat dalam hidup. mereka yg kuat fokusnya tidak akan di kacau oleh benda remeh yang melambatkan pencapaian apa yg difokus. Jgn sedih kerana cemuhan manusia. Ini amalan sia sia. CAri ALlah di mana kita berada dan apa kita buat. Lihat orang dgn penuh kasih sayang itu kita akan dapat.Apa kita taip itu melambangkan akhlak kita. Sama kita audit diri kita




status: dr prof muhaya

susah-susah dulu

hari ini aku terbaca status imam muda fattah dan aku betul2 sentap katenye:




Insyallah.Pagi ini akan ke Alor Gajah Melaka,forum bersama Ustaz Zulkarnain Hamzah dan Ustazah Pilihan Firuz..Moga dipermudahkanlah..

Teringat kata kata ummi

"Kalau kau nak fikir penat, ulamak dahulu, dah tak dapat nak gambarkan penatnye macam mane.Kau berjalan di jalan ni, Allah takdirkan kau, kau kuatkanlah semangat.Hakikatnya kita ini lemah.Tapi bila berjalan dengan kekuatanNya, kita akan jadi kuat.kalau kau nak rehat, banyak masa, melancong sana sini, berhentilah kerja jalan ni..Kau x akan jumpa. "
Thanks ummi.you are my princess in my heart..:')


bile agaknye aku nak faham erti bersusah dahulu...Allah..aku nak senang je dalam hidup ni sedangkan nak masuk syurga Allah mane boleh senang sesenag kacang tanah...muhasabah...

Friday, May 18, 2012





~Aku mencintai orang-orang soleh, meskipun aku belum termasuk golongan mereka.Aku harap semoga aku mendapat syafaat dari mereka.Aku membenci orang-orang derhaka, meskipun sebenarnya,mungkin aku termasuk golongan mereka. -Imam Syafi'e~

duniaa





Dunia tak akan tinggalkan kita..

Kita akan tinggalkan dunia..


oleh:UAI ORI

hati keras tanda hati x mati heheh


‎"Tapak kaki kita kalau dah keras, pijak paku dan duri pun tidak terasa apa sebab tumitnya sudah keras. Tetapi kalau tapak kaki yang lembut, terpijak duri sikit sahaja sudah berdarah. Demikianlah juga hati, kalau ia dah keras tak terasa lagi bersalah kalau buat dosa.." [YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat]

status: farah rara

Sunday, May 6, 2012

JOM TAARUF HEHE

salam...arakian malam da makin lewat tapi aku tegar giler update blog..di kesempatan ni aku sesaje nak buat segmen kenal mengenal hohoho....aku malas nak cakap panjang:




name aku ummu habibah binti othman yang bermakna ibu yang pengasih. camni la aku pakai spek..sejak dari darjah 2...ish3...kesnya sebab aku pergi torai spek mate ayah aku yg power tinggi..mase tu ayah aku tidoq ak pi balun try..ish3...pahtu aku cari pasai lagi gi tengok tv mate aku sentuh dengan skrin tv..ak pon x faham kenape aku ber peel gitu..tapi x baik salahkan takdir..mungkin ade hikmah...bile ade mende yang x enak dipandang aku x payah susah-susah tutup mate.cume lurutkan spek ke hidung ja.ewah wah hoho...rabun aku agak kronik..isk3

aku terus nak cite tentang ape yang aku suke sangaaat:

aku sangat la tersuka amat paling ha..suke mende yang kiut miut...biarlah orang nak kate x mecet ke ape...tapi aku teramatla sukerrr...kalau tengok gambar pon da rase pueh....contoh gambar camni:










sambugn lenkali la ek...x larat doh..




Saturday, May 5, 2012

oma saranghaee


Masa kite dalam perut ibu, masa tu ibu mesti rasa gembira :) seronok dapat anak.

Masa dah melahirkan kita, keluar dari perut ibu, ibu mula menagis, terharu tengok kite time baby..

Bila kite mula besar, kite derhaka kepada ibu.
Kite melawan cakap ibu.
Kite sepak ibu.
Kite lupa ibu.
Kite tinggal ibu di rumah orang tua.
Kite buang ibu merata tempat.
Kite lari dari rumah kerana ibu miskin, malu.
Kite tinggikan suara kepada ibu.

Kesian la tengok ibu, ibu hanya minta kasih seorang anak, bukan harta, duit tapi kasih seorang anak yang penyayang....

Selagi ibu maseh ada, peluk ibu,minta maaf ye. sebelum ibu kite pergi buat selama2nya.




status fesbuk: Ma'ar Rahman

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)