Sunday, February 5, 2012



‎[PETUA IMAM SYAFIE]

Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata

1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

doa.
zikir.
itulah kekuatan seorang muslim :)

Comments
5 Comments

5 ngomelan:

Callainae said...

Salam obah, mu kenal aku dak??
Harap mu sehat selalu.

lee sun mi said...

@Callainae


alamak aku nak bukak blog ang kne blok plak ngn wifi...sape ni ye??syukran mai singgah hehe

Callainae said...

Hehaha, mu memang selalu wifi tergantung. Harap mu sehat la. Gua dah takde pesebuk, so gua kena sebuk2kan diri cekidaut blog member. Ya ya, jazakallahukhairankathira sebab sudi membalas komen gua. Kah kah kah.

lee sun mi said...

@Callainae

aku kenai ni sapeeeee..ni kak yuii yg lame menghilanggg...kak yui rindu banget sihhhh...npe terminate fb...ceh terminate tu...x terer biiii..kak yuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

callainae said...

sebenarnya, den malu dengan kelakuan den di fb dan rakan2 muslim, yang kadang2 tanpa batas. Jalan mudah, den deactivate fb den. Untuk sentiasa terapdet dengan info2 terkini, kuliah muliah, den pinjam akaun abah den je. Itu je cara den supaya tak lepak2 lama di fb. Hehaha. Takpe bah, ada info terkini, den akan apdet ye . Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)