Thursday, February 23, 2012

OH TUDING LABUH,,,,


Tudung. Tudung. Tudung.
Ya, bermacam-macam rupa yang boleh kita lihat sekarang kerana semuanya mahu mengikut peredaran fesyen semasa.
Ada yang belitnya dari kiri ke kanan, ke atas ke bawah, disilangnya ke sana, ke mari. Cantik! Namun kebanyakannya tidak mengikut syariat.
Saya dahulu salah seorang dari yang gemarkan fesyen-fesyen lilit-lilit pusing-pusing itu semua. Perempuan mana yang tak mahu kelihatan cantik menarik!
Tambah lagi apabila pengalaman hidup yang saya lalui, berhadapan dengan orang tudung labuh yang berperangai sama macam yang bertudung tak mengikut syariat. Ada yang lebih teruk! Jadi? Kesimpulan awal saya ialah "Ahhh sama je orang tudung biasa dengan tudung labuh. Baik pakai macam biasa, macam kebanyakan orang lain pakai. Nanti bertudung labuh, tak boleh nak gila-gila!"
Namun jauh di sudut hati, ada satu rasa yang bergetar – ada sesuatu yang menarik tentang tudung labuh.




Allah sayang saya. Amat sayang.
Hampir setiap hari dalam hidup, Allah temukan saya dengan artikel-artikel tentang erti sebenar tudung.  Saya mula perlahan-lahan, dari tudung yang berbagai fesyen itu, saya tutupkan dada. Masih dengan tudung biasa! Dalam hati, "OK, cukup dah ni". Namun masih sentiasa bermohon pada Allah supaya dilimpahi hidayah-Nya.
Allah masing sayang saya, terlalu sayang.
Allah bukakan mata saya, untuk melihat betapa indahnya, betapa selamatnya bertudung labuh. Allah kenalkan saya dengan insan-insan bertudung labuh, yang masih lagi gila-gila, namun terbatas pergaulan mereka, yang terjaga tatasusila.
Saya seorang yang cerewet, tidak suka pada telekung-telekung di mall yang berbau, berdaki. Allah tunjuk pada saya, apabila bertudung labuh, lebih mudah, lebih selesa untuk saya solat, kerana aurat saya sudah terjaga! Tidak perlu lagi telekung-telekung berbau berdaki itu semua.
Saya seorang yang akan hilang rasa hormat pada lelaki-lelaki yang bersiul-siul pada perempuan di tepi-tepi jalan, yang lalu di hadapan mereka. Sangat tidak hormat! Tetapi Allah tunjuk pada saya, apabila bertudung labuh, lelaki-lelaki itu tidak berani buat begitu.
Saya nekad. Dengan hanya dua helai tudung berbidang 60" yang mampu saya beli, saya sarungkan. Terasa betapa Allah sayang saya. Saya rasa sangat selamat dalam dakapan tudung labuh, yang satu masa dulu saya pandang hanya sebelah mata.

Saya sekarang bertudung labuh, tetapi masih gila-gila! Bertudung labuh bukan bererti saya alim. Saya juga masih tercari-cari cahaya. Tetapi tudung labuh itu membantu saya, dalam gila-gila, saya ingat untuk menjaga batas-batas, tatasusila. Yang mendekatkan saya pada cahaya, bukan gelita. Saya malu untuk buat perkara sia-sia, malu jika saya dipandang manusia lain sepertimana saya memandang perempuan bertudung labuh yang "perangai tak serupa tudung" suatu masa dulu.
Tudung labuh itu bukan tanda seseorang itu alim, tetapi itu pelindungnya dari perkara-perkara yang tidak baik. Moga dari kerana tudung, hati saya juga terjaga, akhlak saya dipelihara, akidah saya makin teguh pada-Nya.
Moga saya istiqamah! Moga akhlak saya seindah tudung saya! Amin Ya Rabb!



AKU NAK KATE 1 JA..KALAU DALAM BERPAKAIAN RASE NAK BERGAYE2 CANTIK2..TANYE BALIK APE NIAT KITE YANG SEBENAR DALAM BERPAKAIAN NI>??ADEKAH NAK MNUNJUK2???BAGI LAKI TERPIKAT KAT KITE???KALAU NIAT KITA 1 IAITU KERANA ALLAH...INSYA ALLAH KITA AKAN MENUTUP AURAT ITU KRITERIA UTAMA DALAM BERPAKAIAN..BUKAN ISLAM X BAGI KITA UNTUK BERGAYA2 NAMUN ADA BATASNYA ISLAM KAN CANTIK....TP JANGAN TUTUP JA AURAT TAPI SELEBET OR SELEKEH...HA....DA JADI FITNAH PADA ISLAM PULAK....TAPI KAWAN2 SADARLAH...NAK KE PAKAIAN NI YANG BAKAR KITA D AKHIRAT SBB KITA BERLEBIH2 DALAM BERPAKAIAN DAN X TUUTP AURAT...HA...JOM MUHASABAH BALIK YE.....
Comments
2 Comments

2 ngomelan:

maya mayonis said...

salam bib cyg!
terima kasih atas ingatan :)
sbg prmpuan kan,sbnanya kak maya teringin juga nak bgaye. ehehe. tp itulah,bila fikir2 balik,nati bila pakai segak2, kita akan mnarik perhatian lelaki,dan mcm2 lagi lah.nanti bangga la hape

sbb kita manusia,sush nk jaga hati kita.oleh itu,b4 smua itu tjadi, kena mujahadah nafsu seorg pmpuan yg fitrahnya suka klihatan cantik dan bgaye..

stuju dgn bib, "jgn smpai selekeh pulak!" .hehe. k.maya kdg2 slekeh gok :p

lee sun mi said...

@maya mayonis

kak mayaa terharunye kak maya mai singgah di blog kami yg picisan ni...btoi kak...prmpuan kne byk sgt mujahadah nafsu...sape x nak cntik...sume nk cntik..kte pon nk cntikk...kdg2 smpi lupe ap niat sbnar dlm bpakaian....insya ALLAH kak...sme2 ingtkan kay...rjin ziarah lagi kak maya comeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)