Saturday, January 22, 2011

yorobun hanguk eo gongbuhaejuseyo


gambo hiasan

salam..aha..kome mesti suke bebeno kan tgk cerite korea...sekarang ni bukan takat cerite je yg meletop kalangan remaja remaji ni,bahkan puler lelagu deme variety show deme...macam2 le..tapi kome janganle sekadar nonton...
pe salahnye kite blaja sebe serbi sedikit bahase deme..kut2 tibe2 kene posting kat korea ke..kan??ye dok??
x pun kome tengok guane budaye deme ni yang patut dicontohi...salah satunye deme ni kalau pegi mane2...x kirela hotel yg grand gitu ke..rumah depe sendiri ke mane2 la kan..kome perasan dok yang deme mesti TANGGALKAN KASUT DULU SEBELUM MASUK...x macam setengah bukan setengah rase semue sinetron indon hatta rumah sendiri pun masuk rumah pakai kasut yang duk pijak segale macam najis berat hatta ringan...maaple bukan nak ngutuk ye..hohooh

ha teman nak cerite lagi..lagi budaye deme ni bile di tmpt awam yg rmi org, org korea suka melanggar sesuka hati kalau mau cepat atau berebut tmpt duduk dlm subway terutama ajusshi dan ajuhma, dan mereka tak akn penah mntk maaf, katanye paham2 sndri la ble dah terlanggar anggap saja saya dah mntk maaf...kadang2 tu smpi berpusing2 kte dilanggarnyakali ni blaja yg bruk tntg org korea lain kali baru yg baik,hehe..
bnd ni korg x dpt kat drama, dorg x tunjuk >_<

ehem,sebelum menulis entry kali ni..aku nak istigfar jap..takut2 timbul perasaan riak ketika mengepost entry ni..AKU MENULIS BUKAN KERANA NAMA...ingat tu obah!!kali ni aku nak ngajo kome bahase korea serbe sedikit yang aku taw sepanjang aku mendengo dan menuntun citenye yep tapi x taw le betoi ke idok..ni ape yang aku dengo la..jap!!bahase korea nak blajo bebeno..tapi arabnye x mau pulok berie nak blajo..haishh..ok go!!


:36:naneun/chonun/daega/na-ya=saye(x ingat mane satu informal dan formal
:36:mokgo/mokja=makan
:36:mani mokgo=makan byk sikit
:36:nomu/chinca=really2
:36:oppa=panggilan pompan yg junior kepadalaki yg lbih tue
:36:unni=panggilan pompan yg junior kepadapompan yg lbih tue
:36:hyung=panggilan laki junior kpdlaki yg lbih tue
:36:noona=panggilan lelaki yg junior kepada pompuan yg lbih tue
:36:magnae=yg paling bongsu
:36:yeodongseng=adik pompuan
:36:namdongseng=adik laki
:36:adik-dongsaeng
:36:chinca shiro=really hate it
:36:molla=x taw
:36:
:36:
:36:

ha...tu maknenye aku da x ingat da..bhse korea ni agak sush,sebutan korea kalo eja gne alphabet tp klo dah mnt senang jer,tp kne la tau huruf korea..so kome kne ingat huruf die ngan sebutan beliau sebab sebutan lam bhse korea paling pnting...klo sebut len bole jd len mksdnye...pljrn y len kte akn blajo huruf...ok..setakat tu je..nanti aku ingat aku habaq mai lagi noh...bukan noh hujan..prasan la lu..lenkali kite wat segmen arab lak aw...sebarang musykilah,syubhah..tanyalah ustazah..hehehhe..salam...^^

안녕히 주무세요


Comments
5 Comments

5 ngomelan:

Siti Roszalia Mohamed said...

share more.!(**)

lee sun mi said...

olia gapo dio

Siti Roszalia Mohamed said...

share more korea's words lo..

lee sun mi said...

olia aku da tambah dah bahasenye...ce tengok balik post ni

Siti Roszalia Mohamed said...

baik obah..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)