Saturday, October 23, 2010

nak jadi perempuan yang mahal ke murah???

salam...ahah berjumpa lagi kita ya...aku actually x reti pon menulis serba-serbi blog ni..tapi tah le...aku rase nak menulis gak..pada kehanye(bahase perok) exam hampir memunculkan dirinye...ntohle...jadi kat sini teman jalan2 jap kat facebook..tibe2 teman terjumpe satu note ni...teman pon bace le...memang mengharukan le...even nampak cam da ramai taw sal mawar berduri la ape la kan...(WARDAH SYAUKAH KO JANGAN NAK PERASAN...HAR3)tapi teman berminat nak post kat sini...harap kome semue bace le..buat penguat semangat untuk menjadi WANITA YANG MAHAL...^ ^


Petang tadi terlihat kepadaku sekuntum bunga. Kelopaknya indah dan berwarna-warni. Aku cuba mendekatinya tapi niatku terbantut tatkala melihat duri-duri tajam di batangnya; pasti duri-duri itu akan melukai jemariku.
Aku cuba mencium baunya tetapi amat payah lantaran sukar memegangnya. Aku mengeluh sendiri mencari bunga cantik yang bisa kusentuh lalu kuterlihat kepada sekuntum bunga tidak jauh dariku.
Aku menghampiri bunga itu.
Ia nampak cantik dari jauh. Kulihat batangnya yang tidak berduri, lalu aku sentuh dan aku cuba menciumnya tapi tak lama kemudian aku lepaskannya.
Baunya cukup membuatkan aku loya lalu aku terdengar suara manusia lain dibelakangku; sepasang adam dan hawa sedang bermanjaan. Lagak mereka sungguh menjengkelkan.
Aku mengumpat di dalam hati; rasa marah bila hukum Tuhan tak diendahkan.
Tak lama kemudian si adam memarahi si hawa. Aku hanya melihat dari jauh seperti menonton drama di televisyen lalu si adam meninggalkan si hawa seorang diri. Dia membiarkan gadis manis itu menangis hiba.
Pada masa yang sama aku terpandang seorang hawa berpakaian serba sopan, sederhana gayanya. Dia berjalan tidak jauh dariku.
Pakaiannya labuh tidak meransang nafsu. Alangkah senang hatiku melihatnya. Dia berjalan sambil menundukkan pandangannya. Adam di sisi langsung tidak menegur bukan kerana benci tetapi tanda hormat.
Aku tersenyum sendiri teringatkan dua kuntum bunga yang baru tadi aku lihat.
Aku mula bermonolog..
Bunga yang berduri itu pasti susah didekati sang kumbang. Bunga yang busuk itu pasti sudah dihisap madunya oleh sang kumbang lalu kumbang itu meninggalkannya setelah puas madunya dihisap.
Aku melihat kembali ke arah dua hawa tadi lalu aku bingkas bangun.

Siapakah aku?
Aku tergolong dalam kelompok bunga yang mana?

Tiba-tiba aku menangis merenung diriku sendiri...

"Ya Allah! Jadikanlah aku bunga idaman para mujahid... bunga idaman agama! Aku mahu kelopakku indah tanpa sedikitpun kotoran. Jadikanlah aku wanita solehah, wanita mukminah!"
Moga diriku seperti Khadijah, Masyitah, Aisyah, Muthiah dan Ainul Mardiah!
Aku ingin menjadi bunga idaman Islam.

Amin ya Rabbal Alamin, InsyaAllah..:)
Fikir2kanlah wahai saudara2ku..wanita itu sangat berharga..
Dirimu menentukan harga maruahmu sendiri..

coret-moret:jadinye guane???kita sebagai perempuan ni tergolong dalam golongan bunga yang mane se?? bangga kah kita menjadi wanita yang murah??senang ja tunjukkan perhiasan body yang sebenarnye layak utk bakal suami kite je nanti>??senang2 kite nak bermesej2,berjumpa,berhubung.bersembang dan bermacam2 ber lagi yang x penting dengan laki atau kapel kite..tapi bile da kahwin nanti dah tak tau nak sembang ape dah dgn suami kite sbb da banyak dah taw pasal die sebelum kawen,tu yang duk cerai berai.satunye sebab x de barokah perkahwinan tu sebab asik dok buat perkara yang islam larang dengan laki tu..duanya sebab masing2 da bosan dengan pasangan sebab da banyak buat da sebelum kawen...senang2 kite ape lagi ha???x de dah kot....itulah die...setakat ini sahaja....semoga kawan2 mikior2kan le ape yang teman kabo ni....kita ni wanita yang mahal..jangan la jadi murah....lawan nafsu cinta tu...cinta memang fitrah...tapi kalau cinta sampai melemparkan pasangan sendiri ke neraka....cinta ape namenye tu>???memang x boleh membunuh fitrahkesian kak fitrah)tapi tolongla salurkan fotrah tu ke jalan yang betul..ade hikmah kite bersabar melawan nafus CINTA ni...sebab ALLAH nak kurniakan kita pasangan yang TERBAIK utk kite...insha ALLAH...(siapakah bakal suamiku....hooho...hanya ALLAH yang tahu)

Friday, October 15, 2010

MAHER ZAIN AJAK GUA LEPAK DEKAT SHAH ALAM LEPAS KONSERT DIA DEKAT MALAYSIA

Asal?? tak percaya dengan tajuk entri atas tu?

Tak percaya sudah

Lu orang tengok mesej dia bagi dekat bawah nie







Mana gua dapat number dia dan dia dapat number gua biarlah rahsia



lalalalala




Thursday, October 14, 2010

Teguran Itu Penting


www.iluvislam.com

Oleh: Mahasiswa21
Editor: cincaugoreng
Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain
Ayat diatas adalah antara kata-kata cerdik pandai mengenai orang yang menegur dan ditegur. Teguran boleh berlaku di mana-mana, berlaku di dalam pemerintahan kerajaan, di dalam syarikat-syarikat, di dalam persatuan-persatuan, di sekolah. Dalam rumahtangga juga berlaku, bapa menegur anak, isteri ditegur suami, dan lain-lain. Makna katanya teguran itu berlaku di mana-mana sahaja.

Membina dan Meroboh
SENYUMLAH BILA MENEGUR DAN DITEGUR DAN UCAPKAN TERIMA KASIH PADA YANG MENEGUR..DAN SI PENEGUR TANAMKAN DI JIWA SUPAYA KITA TURUT MELAKUKAN APA YANG DIUCAPKAN..INSYA ALLAH^^
Teguran boleh dibahagi kepada dua secara asasnya, teguran yang membina dan yang statik dan jumud. Manusia keseluruhannya mengharapkan teguran yang membina bukan yang statik. Tetapi tidak kurang juga yang tidak lansgsung suka ditegur.
Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang membutuhkan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada.
Lain pula sekiranya seseorang yang tidak membutuhkan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati.
Orang yang Menegur
Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit. Tetapi biarlah orang yang cuba menegur tersebut adalah orang yang minimum kesalahannya supaya teguran yang diberikan itu bersifat trully dan hidup.
Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus. Sesuatu yang agak pelik apabila penagih dadah tegar mengajar atau menegur orang lain pergi ke masjid, walhal mereka sendiri masih terkontang kanting ditepi longkang dalam kotak.
Sebab itu kalau kita suka menegur, kita mesti pastikan teguran itu di tuju ke arah kita terlebih dahulu, kemudian baru ke orang lain.
Orang yang Ditegur

Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya.

Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".
Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?.
Yang Paling Penting
Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri.
Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya.

corat-coret moret:susah kan nak jadi macam apa yang diperkatakan di atas???memang susah tapi x mustahil...berusahalah untuk menjadi orang yg mudah ditegur dan pabila menegur diri pun turut melakukannya,...macam aku ni...sebenaqnya susah taw nak menego orang...x patut kan???tapi aku usehe jugak,..kalau ditegur pula aku pade awalnye susah nak terime...kenape????semuenye sebab EGO...ego aku ni sangat tinggi...tapi lame2 aku akan pikir balik....betoi jugak ape yang die cakap tu...then aku terime...ha...reflek pade diri masing2 kay...^^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Allah kan ade | Designed by www.rindastemplates.com | Layout by Digi Scrap Kits | Author by Your Name :)